Pentru că educația copiilor ne preocupă pe toți aceia care suntem părinți, consider că Montessori și Waldorf sunt cele două mari concepte alternative care trebuie menționate. Diferențele dintre cele două alternative la învățământul clasic ar trebui să fie subiect de studiu pentru fiecare părinte, care poate adera la unul sau celălalt, sau să-și creeze propria viziune despre ce i s-ar potrivi copiilor săi. Sunt sigur că ignoranța asupra educației poate da și rezultate pozitive, însă cred că șansele celor mici cresc în momentul în care părintele se implică în acest proces.

Montessori

În privința geneticii, ca factor decisiv în producerea de indivizi excepționali, cred că exemplul matematicianului și a balerinei care îi propune să facă copii e grăitor.

Doamna propune această soluție cu gândul că urmașii lor vor poseda calitățile ei fizice și intelectul matematicianului, iar răspunsul acestuia presupune prin logică că ar fi posibil la fel de bine să se inverseze moștenirea calităților, cu un rezultat nedorit.

Ca urmare, educația și calitatea mediului care șlefuiește ființa umană în devenire sunt considerate mai importante și se presupune, cu șanse mari de a fi mai aproape de adevăr, că orice ființă umană are capacitatea de a se dezvolta la maximul de potențial, ajutată de factorii mediului în care înflorește. Sau nu.

Montessori vs Waldorf

Ambele doctrine sunt alternative ale sistemului clasic, cu origini la începuturile secolului XX. Prima femeie doctor din Italia, Maria Montessori și un filozof austriac/german Rudolf Steiner, sunt fondatorii acestor curente. Ambele au în comun că pun copii pe primul loc și se centrează pe înțelegerea și încurajarea personalității individuale.

MontessoriMontessori are o orientare reală, educatorul/profesorul și asistentul său sunt doar facilitatori ai parcursului de explorare și învățare pentru fiecare copil. Materialele didactice sunt create specific, particularizate catre dezvoltarea unor abilități și pun accent pe partea practică, de înțelegere și interacțiune palpabilă a vieții, experimentare, abstractizare, explorare, orientare, perfecționare. Clasele au componență cu vârste diferite și încurajează propria motivare și ocupare a timpului, în funcție de preferințe. Maria Montessori a considerat că educația într-un cadru organizat trebuie să ofere posibilități dar și ghidaje.

Instituțiile de învățământ acreditate de Asociatia mondială sunt cele care respecta doctrina instituită de fondatoare, însă nu există un cadru reglementat total.

Montessori

Waldorf percepe magia vieții și încurajează partea creativă, incluzând fantezia și artele ca factori decisivi ai unei dezvoltări emoționale complete. Cadrul didactic petrece 8 ani alături de elevii săi și crează magia afectivă și senzorială pentru clase de copii cu vârse apropiate. Disciplinele reale apar mai târziu în educație și totul se bazează pe interacțiune, socializare, copii având spre studiu doar o singură disciplină timp de mai multe săptămâni, în segmente de câteva ore, zilnic. Procesul de uitare este folosit pentru întipărirea cunoștințelor, atunci când se revine asupra unei discipline pentru aprofundare cu recapitulari.

Jucării Montessori

Sunt fabricate în cea mai mare parte din lemn, iar segmentele de vârstă și utilizarea particulară le fac foarte distincte. Au ca scop dezvoltarea abilităților corelate între minte (înțelegere), suflet (percepție) și corelarea motorie practică. Ionuț Dragnea construiește astfel de jucării și știe mai multe decât mine despre ele, prin preluarea conoștințelor de la soția sa, care activează într-un domeniu corelat. Sorin Chiuzbăian are la rândul său o înțelegere mai bună a școlii Montessori unde partenera lui de viață este profesoară, în Timișoara. Alăturarea celor două situații, când doi oameni mi-au vorbit despre aceste concepte, din perspective separate, m-au făcut să scriu despre aceste jucării. Nu am pretenția că le pot descrie complet, dar mi-aș dori ca cei interesați să pornească de la acest articol și să se informeze complet.

Ionuț Dragnea vă poate oferi pentru copii voștri soluții constructive realizate foarte atent și conform cu specificațiile particulare pentru fiecare în parte. Știu că s-a încercat dotarea școlii din Timișoara cu piese provenite de la meșteri români, însă tot cele fabricate în străinătate sunt realizate mai bine decât cele autohtone, și au o durată mai lungă de viață, corespunzând mai bine utilizării care trebuie să fie foarte exacte. Poate că nu le-au luat de la Ionuț, din descrierea lui am aflat că este foarte laborioasă partea de concept, rapoarte de dimensiuni, funcționalitate, design, material. Pentru 5 seturi găsiți aici descrierea completă și oferta.

Jucării Montessori, produse de Ionut Dragnea

Grădinița Japoneză

Mai demult am văzut acest filmuleț și m-a pus pe gânduri, din motivele enumerate mai sus. Copii sunt cel mai important capital al acestei lumi, ei sunt cei pentru care trebuie depus toate eforturile de a-i face depozitarii a tot ce putem oferi mai bun. Cunoștințe, dezvoltare, principii de viață și de percepție a naturii, societății și a viitorului acestei omeniri.

Dacă aș locui în Timișoara m-as duce cu drag să văd cum arată singura școală care se pare că are toate acreditările și programa sincronizată complet cu doctrina Montessori. Prețul educației scoate din buzunarul unui părinte sume care pot cumpăra un apartament frumos la prețul actual al pieței, pentru perioada până la 18 ani. Eu aș investi fără discuție această valoare, la ce bun pereți și geamuri?

Am aflat de curând că nevoile noastre reale sunt extrem de reduse, doar rostogolirea într-un carusel în care suntem închistați ne face să credem că avem nevoie de mai mult.

Cu drag, de minți luminate și suflete libere !

Articole conexe:

Joc educațional pentru copii (și adulți) din piese de lemn Kapla