Valoarea unui produs este subiect de analiză din extrem de multe perspective și puncte de vedere. Cum stabilești dacă prețul plătit este unul mare sau unul corect, în raport cu calitatea produsului și a imaginii mărcii sub care este produs.

Dau exemplu de nenumărate ori marca Hermes de genți și cred că zecile de mii de EURO plătite definesc valoarea unui produs de-al lor din cu totul alte perspective decât materiale și manoperă. Să nu credeți cumva că iau în derâdere marca respectivă. Din contră, îi apreciez enorm ca rezultat final de a se poziționa într-o zonă stratosferică a segmentului Premium sau Exclusive. Deja nimeni nu-și mai pune problema că partea de materiale și manoperă, care sunt la superlativ, justifică prețul.

Acolo se vinde o imagine, originalul, renumele firmei, poziția socială, apartenența la un grup extrem de redus numeric.

Când vorbim de produse de larg consum treaba se schimbă și am credința că valaorea unui produs a ajuns necunoscută. Nu e logic să cumperi cartofi transportați din Polonia la un cost inferior celor aduși la piață de țăranul din proximitate. Nimeni nu mai știe cât e prețul la haine sau electrocasnice, toate se achiziționează la ofertă, la reducere, la valori ce nu mai pot fi explicate de muritorul de rând prin nici o justificare rațională.

Acum vine povestea, povestea mea. Dețin acasă un corp de iluminat compus din 3 cercuri cu finisaj mahon în care sunt montate 3 globuri de sticlă mătuită. Aparțin unui brand italian, pe care am reușit să-l identific online. Prețurile la această serie sunt astronomice, dar nu îmi explic de ce.

corp de iluminat valoarea unui produs
corpul meu de iluminat

Ca să ajungă un astfel de corp să coste 1000 de EURO ar trebui în mintea mea să fie fabricat cu ceva materiale scumpe, cu tehnici laborioase, sticla sau lemnul să provină dintr-un loc unic de pe planetă de unde se extrag cu costuri fabuloase. Dar nu, și nici n-am crezut-o pe Adriana când mi-a spus că acum mulți ani, când l-a achiziționat a dat efectiv mulți bani pe el. Valoarea unui produs sigur nu ține de dimensiunile sale, însă e important să fie explicabilă.

valoarea unui produs

Nu-s 3-4 zile de când am văzut imaginea de mai jos și am făcut o fotografie ca să mă conving singur că nu aiurez. Într-o vitrină, de magazin, din Baia Mare, cu eticheta de preț atârnată. Da, 4150 de lei. 3 cercuri … nu din lemn de mahon ci finisaj mahon ( poate fi la fel de bine cromat în oferta producătorului) cu 3 globuri de sticlă mate. Mă uit, ma pișc să nu visez și conchid că undeva ceva e stricat sub pălăria mea. Sigur nu ține cineva pe tarabă ceva la vânzare dacă n-are mușterii …

Nu am idee ce justifică valoarea unui produs, de când îl avem s-au ars becurile de multe ori, s-au deteriorat elementele de metal de fixare a globurilor, plasticele s-au copt și au crăpat. Cercurile sunt încă intacte, dar eu cred că sunt plastic cu suprafață texturată imprimată. Mă gândesc să-l revitalizez eliminând globurile și adăugând o bandă led cu adeziv pe care o am pentru partea de lumină. Nu mă lasă Adriana să-l arunc – ” a costat mult ” – dar zău că i-aș face vânt.

Și-mi vine un gând, când compar acest preț cu al unei mese de 2 m din stejar, vreo 80 de kg de lemn selectat, uscat natural 12 luni, uscat 6 săptămâni în uscător, iar selectat, prelucrat cu utilaje grosier, ansamblată manual, finisată, expediată.

masa stejar - valoarea unui produs
Masa Kraken 200×100 cm – 825 EUR + TVA

Poate e sub 1000 de EURO, la aceste dimensiuni, depinde de modelul mesei, sunt 42 de variante diferite doar în secțiunea de Mese Fixe din catalogul Mobel Amadeus. Pentru mine e greu de comparat o masă cu o lustră.

Oare vă mai aduceți aminte de Lampa de 1000 de EURO? E scris demult …

Deci, care e valoarea unui produs? Ce anume o justifică, dacă nu vorbim de super Premium? Mai există prețuri normale, nereduse, corecte, pe care cineva să fie dispus să o achite, încântat de achiziție?