French Polish și Chatoyancy sunt doi termeni care derivă unul din celalalt dacă ingredientul de legătură este priceperea, însoțită de răbdare. Am surprins la un moment dat o discuție argumentata despre finisajul cu lac lucios in stil francez între oameni care știau despre ce vorbesc și mi-a rămas în memorie o afirmație. Era vorba despre un individ care stăpânește tehnica extrem de bine și care alesese să se mute ca să reducă din munca pe care o făcea, fiind depășit de volumul de muncă, dar fără nici o grijă financiara.

Întâlnesc tot mai des oameni care se ocupă de lemn și care din momentul în care ajung apreciați pentru priceperea lor in orice parte ce ține de lemnul masiv, au securizat partea financiară, urmând doar să își drămuiască forțele și să-și programeze eficient munca.

Chatoyancy
Chatoyancy – efectul de ochi de pisica

Finisajul French Polish și efectul de Chatoyancy

Acest tip de finisaj – French Polish – este caracteristic perioadei Victoriene și se folosea pentru lemnul de mahon ori alte esențe de lemn exotic, pentru mobilierul exclusivist și instrumentele de cântat cu corzi, cum sunt pianele sau chitarele. Este un proces foarte laborios, consumator de energie și timp și a fost abandonat in jurul anilor 1930, la aparitia lacurior nitrocelulozice și a șlefuirii cu pâslă. Totuși, păstrătorii acestui tip de finisaj clasic au încă un grup numeros de fani care apreciază munca lor și plătesc regește pentru a avea piese finisate într-un stil exclusivist și foarte greu de găsit în zilele acestea. Sunt foarte multe materiale scrise si filmate despre acest finisaj, la fel ca si despre rasina epoxidică. Rezultatul practic este unul complet incert de anticipat.

Chatoyancy este un termen împrumutat din domeniul pietrelor prețioase și definește transluciditatea caracteristică a unui material acoperit cu o peliculă transparenta. Orice lemn poate avea această caracteristică, similară ochiului de pisică sau pietrei semi-pretioase denumita Ochi de Tigru. Chatoyancy din domeniul tâmplariei se referă la abilitatea de a aduce strălucire fibrei lemnului la partea de finisaj, iar mai apoi de a sigila acest aspect sub un strat de lac care să pună în evidență rezultatul anterior. Utilizănd uleiuri și o șlefuire atentă, fină, pe sensul corect al fibrei, urmată de aplicarea unui shellac în stil French Polish tamplarul poate aduce o a treia dimensiune lemnului ceea ce va rezulta într-un finisaj absolut extraordinar. Mobila astfel finisată va străluci aparte, total diferit față de obiectele obișnuite.

Sunt câteva impedimente în aceste zile pentru promovarea acestui tip de finisaj.

  1. Sunt preferate lacurile mate, fără strălucire, care scot în evidență fibra, fără a mai apela la transluciditate.
  2. finisajul French Polish, cu efect Chatoyancy rezultă într-o suprafață foarte fină, lucioasă, însă greu de întreținut, sensibilă la pătare și zgârieturi
  3. costurile sunt prohibitive ( materialele folosite sunt foarte scumpe și manopera îndelungată)

Pentru a înțelege procesul de aplicare și cum ajungeți să obțineți acest efect vă recomand o serie de clipuri.

Care lemn are mai mult efect Chatoyancy?

Personal singurul lemn la care am remarcat oglindirea este arțarul, dintre speciile disponibile la noi. Nucul cu siguranță are șanse mari de a putea oferi rezultate spectaculoase. Teoretic se pot obține efecte surprinzătoare și cu mesteacăn, ulm, fag sau salcâm. Lemnul de prun ori de castan sunt esențe cu potențial mare și din toate aceste esențe se pot obține rezultate superlative folosind ceea ce englezii denumesc Burl. Sunt ecrescențe provenite dintr-o boală a copacului care au fibra intortocheată și impredictibila.

Dacă aveți experientă cu astfel de procedee de finisare m-aș bucura să citesc opiniile voastre la comentarii.