Nu consider Aliexpress un competitor, și nici nu doresc să ponegresc alternativa asiatică,

Am experiența achizițiilor de pe China pentru alt domeniu, cel al telecomunicațiilor și am rulat mai mult de un milion de dolari în achiziții din acest segment. Am călătorit în China, am vizitat fabrici, am vorbit cu oamenii de acolo și experiența aceasta m-a făcut să înțeleg comerțul cu China de pe alt palier. Dacă nouă ne este teamă să cumpărăm de pe Alibaba sau Aliexpress, ca să nu luăm țeapă, să știți că și chinezilor onești, care dețin facilități de producție le este la fel de mult frică de partenerii externi.

Noi suntem mai mulți ca ei, cei care facem business din afara Chinei, decât cei care sunt businessmani din interiorul Chinei. Ei au în sânge negocierea ca pe o parte obligatorie a procesului comercial, fără de care nu este nici o plăcere să faci afaceri. La fel e și la arabi sau cei din nordul Africii. Se numește interacțiune și ei prețuiesc omul și cuvântul dat mai mult decât o fac europenii sau americanii. Peste tot sunt uscături, însă aici mă refer la o cultură națională.

În RPC majoritatea afacerilor de export au ca și componetă acționariat de la stat, mai exact de la partid. Primesc indicații, li se măsoară performanța și sunt chiar sprijiniți real dacă aduc valoare (valută) în țară. Am întâlnit reprezentant al Partidului care mi-a arătat cu mândrie carnetul de partid și deținea fabrici imense, hoteluri de 5***** și ateliere de ceramică autentică. Sunt oameni absolut deosebiți, o parte însemnată dintre cei pe care i-am cunoscut personal. Au miile de ani de istorie în spate și asta se simte, la cei care nu sunt împovărați de grija zilei de mâine. E drept că această ultimă categorie predomină.

Revenind la Aliexpress, am ajuns să caut sintagma ”solid oak table” ca urmare a unor discuții cu potențiali parteneri de afaceri care evaluau posibilitatea de a achiziționa din Asia sau din Europa mobila. Mi-amintesc și de o doamnă din București care a afirmat că în Olanda găsește mai ieftin mese din stejar pentru sala de consiliu mai ieftine decât oferta mea. Am fost și în Olanda și am un sentiment uriaș de respect pentru spiritul întreprinzător al olandezilor. Sunt comercianți cu sânge vechi, versat istoric și recunoscut în timp ca printre cei mai pricepuți la intermedieri. Unde era o navă englezească sau spaniolă care cucerea teritorii era și o corabie mai mică olandeză cu un om pus pe troc. Secole mai târziu, în zilele noastre, olandezii sunt printre cei mai buni și bine conectați la afaceri dintre europeni.

Căutarea de pe Aliexpress mi-a returnat următorul rezultat, extrem de surprinzător.

Aliexpress
cautare – solid oak table – pe Aliexpress

Prețurile publicate mi se par astronomice, comparativ cu oferta curentă după care răspund solicitărilor primite de pe www.mobelamadeus.ro Analizând rezultatele, pe care nu le consider concludente sau definitorii pentru prețurile mobilei din lemn masiv, însă sunt destul de sugestiv orientative, am remarcat următoarele:

  • valorile sunt nesimțit de mari
  • abia ici și colo apar la orders cate 1-2 comenzi
  • modelele sunt copiate din expozițiile europene, unde am văzut aparate DSLR sclipind ca la un concert
  • majoritatea modelelor se adresează segmentului opulent, care înseamnă că sunt destinate în principal rușilor și arabilor.
  • ofertele se repetă, aceleași obiecte, fotografiate în cadre diferite, publicate de comercianți diferiți

Modelul de masa extensibila similar cu Masa Provence, din oferta noastră, este singura la o valoare acceptabilă, însă costurile de expediere sunt prohibitive.

Preturi de pe Aliexpress

Aliexpress Aliexpress

 

Aliexpress

Aliexpress

Aliexpress
cherestea din American Oak ? nu se aprovizioneaza doar din Europa cu stejar?

Dacă ați ajuns cu cititul până aici înseamnă că v-am captat atenția. Nu cred că aceste valori sunt sustenabile pentru un comerț autentic, însă e posibil să se dorescă ofertarea pe orice segment comercial posibil. Apa, aerul și fraierul sunt gratis, dacă vreunul cu dare de mână comandă, sunt convins că primește produsul acasa, fără probleme.

Am 15 ani vechime în comercial, pe mai multe paliere, cu conotație tehnică. Mi-amintesc de oferta primită de la un comerciant chinez la Koln, la IMM, prin 2005, cred. Avea omul un booth de 20 de mp, mostre din lemn selectat cum nu ne-am fi putut angaja vreodată să furnizăm, înghesuite claie peste grămadă și o lista de prețuri la 1/3 din valorile vehiculate la alte standuri. Termen de livrare – 6 luni de la comanda fermă. Acest aspect era călcâiul lui Ahile pentru ei, având nevoie de acest termen pentru a selecta, produce și livra în containere pe trans-oceanice marfa.

Mai considerați următoarea poveste, tot ce scriu aici este experiența mea personală, directă. Pe când importam cabluri și fibră optică, am văzut că toate containerele care aduceau tamburii erau zgâriate pe interior, ca și cum ar fi dus câte o Godzilla înăuntru. I-am întrebat pe soferii de camioane de ce arată așa containerele. Mi-au răspuns că după descărcare, majoritatea trebuie returnate în China, și nu e normal să meargă goale. Descărcau cablurile la noi, la depozit, și mergeau la încărcat BUȘTENI. De orice fel, specie, dimensiune, calitate. Mi-au spus șoferii, și nu unul singur, că prin România asta mare, acolo unde se duc la încărcat bușteni, cauza zgărieturilor pe tabla containerelor, au același tablou în față. Primarul, pădurarul și chinezul cu borseta de bani cash aleg masa lemnoasă pe picior care urmează să fie exportată în China.

Nu blamați chinezul, e logic, ei cumpără pentru a hrăni mașinăria chineză gigant de fabrici toată materia primă disponibilă în lume. Noi exportam prin 2014 bușteni de 1,7 miliarde de dolari și mobila de 1,6 miliarde. Lemnul din mobila aia nu valora mai mult decât 2-300 de milioane de dolari, restul era adaos comercial și valoarea prelucrării. Cum ar fi fost să fie interzis exportul de lemn brut și să vindem pe 8-10 miliarde de dolari produse finite? Moise, unde ești? Citești? Asta însemană locuri de muncă, valoare returnată în țară.

Ce mi se pare mai surprinzător este că pe Alibaba și Aliexpress își fac reclamă firme românești de care n-ai auzit în țară deloc. Dacă le cauți prezența în online-ul de limbă română nici nu există sau au niște pagini amatoricești. Am scris despre asta acum 2-3 ani în articolul – Producator roman de mobila | Promovare externa vs interna

Epitaf

Ca urmare și în concluzie, sunt amărât și mi-e sufletul trist pentru vorbăria goală care se face pentru ecologism fără a fi corelat cu componenta socială, pentru valoarea dată de pomană în loc să fie multiplicată la sursă, pe preferințele snoabe ale concetățenilor noștri pentru produse exotice. Informați-vă de curiozitate din online-ul internațional cât costa mobila din palisandru, eu știu sigur că la București se vinde la de 10x prețul. Și cumpără românul, fericit și încântat.

Dacă nu va comenta nimeni la acest articol sau dacă se va pierde în neant, măcar sunt mulțumit că mi-am răcorit sufletul puțin vărsându-mi naduful.

Cu drag, de de-ale noastre.