Despre membrana bituminoasa am ajuns să scriu din experiență proprie, pentru că ieri am finalizat o lucrare extrem de simplă pentru garajul meu și pentru care am găsit puține informații sau incomplete. Nu este despre lemn, e adevărat, dar este experiența mea proprie de lucru, din care am învățat multe și chiar dacă nu voi repeta operațiunea curând mi-aș dori ca alții care vor să facă singuri acest pas să nu se poticnească așa cum am făcut-o eu.

Deci, unu la mână, după furtuna de acum mai bine de 10 zile din Baia Mare, am avut noroc cu o vecină care locuiește la un etaj superior și care m-a anunțat că membrana bituminoasa de pe garajul meu a fost luată parțial de vânt. Nu știam, nu urcasem pe garaj să verific asta și de jos părea totul ok.

La o primă inspecție am găsit că garajul are două straturi de membrana bituminoasa și doar cel de-al doilea, a fost pliat parțial de vânt. Am descoperit că chiar daca avea folie termofuzibilă pe dos, cine a montat-o nu s-a obosit să o lipească decât pe marginile sulurilor. Nu a fost greu ca vântul să o ridice ca pe o pătură și să o rupă. Stratul al doilea fusese lipit bine, însă avea crăpături și rupturi pe alocuri, ceea ce ducea la infiltrații. M-am ”documentat” pe Youtube despre manoperă și am ajuns la concluzia că pot face și singur treaba, pentru că e doar un plan înclinat, fără nici o croșetare.

montaj membrana bituminoasa
montaj membrana bituminoasa

Am aflat din informațiile disponibile pe site-urile producătorilor de membrana bituminoasă că e nevoie de o greutate de minim 4 kg/mp pentru stratul final, că trebuie dat cu amorsă bituminoasă înainte și că folosind doar sculele de mai jos poți efectua ușor treaba.

Scule necesare :

  • butelie Petrom cu arzător
  • mistrie, ruletă, bidinea sau trafalet
  • cutter sau cuțit

Am selectat din ofertele online un magazin de bricolaj unde aveau membrana bituminoasa cu greutatea ceruta și am luat 3 role pentru 28 de mp. Sunt grele de numai, au 40 de kg fiecare, la 10 mp, așa că urcarea pe acoperiș e treaba de minim 2 persoane zdravene. Atenție, majoritatea ofertelor sunt pentru greutăți mult mai mici, în jur de 2 kg/mp, ceea ce teoretic necesită termosudarea pentru o hidroizolație bună a mai multor straturi. Toți meșterii locali sunt ocupați deja cu lucrări survenite în urma evenimentului cu furtuna, astfel încât a trebuit să decis să o fac singur.

Am cumpărat 20 de kg de amorsă bituminoasă pe bază de solvent, cu gândul la timpul scurt de uscare specificat în fișa produsului. Majoritatea ofertelor sunt pentru cele diluate sau diluabile cu apă, însă am crezut că 8 ore sunt un termen prea lung și vroiam să fac treaba repede. M-am gândit că fiind vorba de un produs petrolier e mai recomandat ca solventul să fie tot petrolier, nu mi-a sunat bine pe baza de apa.

Zis și făcut, am urcat pe garaj toate sculele și materialele și ca prim pas am curățat foarte bine praful, nisipul și frunzele adunate acolo. Le-am măturat, am îndepărtat bucățile desprinse din al doilea strat și după ce suprafața a fost dreaptă și curată aveam prima dilemă practică. Nu știam cum e cu amorsa, daca trebuie dată pe suprafața întreagă sau doar în fața sulului care trebuie sudat, daca trebuie lăsată să se usuce sau se lipește proaspăt? Sigur că graba m-a făcut să fac o prostie și am aprins arzătorul imediat după ce am dat cu amorsă vreo 2 mp, încercând să lipesc o rămășiță din stratul 2. Dacă nu am gândit că solventul petrolier se aprinde instant, practica mi-a demonstrat asta instantaneu. Noroc că am avut o altă bucată cu care am acoperit repede flăcările și nu am avut parte de un incendiu în sensul adevărat. Am pus mâna pe telefon și l-am sunat pe un tovarăș meșter în construcții care m-a luminat pe loc. Amorsa bituminoasă se întinde pe toată suprafața, se lasă să se usuce bine, apoi vii cu sulurile de membrana bituminoasa și le termosudezi peste amorsa uscată. Bună treabă, era deja ora 18:00, așa că meșterul mi-a recomandat să aplic amorsa și să revin la lucru a doua zi. Dacă tot am înțeles că nu fac eu treabă în ziua aia, am dat un strat de amorsă pe tot garajul și am revenit după o oră cu un al doilea strat. Din 20 de litri la 28 de mp, am rămas cu maxim 5-6 litri. Am aflat că îi place bitumului amorsa ca și crema pentru palmele muncite. Am picurat peste tot în găuri și crăpături, generos, să fiu sigur că se scurge și obturează pe cât posibil spațiile de infiltrație.

A doua zi am revenit după 14 ore de la ultimul strat, temperatura peste noapte a fost de peste 10 grade și am găsit amorsa uscată în mare parte, mai puțin unde băltise sau prin găurile mai mari, unde era gros stratul. Am aplicat membrana bituminoasa, prin termosudare pe toată suprafața garajului, 28 de mp în 3 ore. Chiar dacă pe Youtube nenii ăia care împing cu piciorul sulul de bitum după ce încălzesc bine suprafața merg destul de repede, în practica mea, de neprofesionist, n-a fost chiar așa. Încălzirea uniformă și ne-exagerată nu mi-a reusit intruna și au rămas în primă fază urmele pașilor peste suprafața proaspăt lipită. Am decis să lucrez din lateral, în două persoane și am evitat să calc peste membrana bituminoasa cca 15 minute, imediat după lipire, ca să nu o stric.

La final, am reușit o lucrare de care sunt mândru, făcută cu costuri minime, de materiale și doar cu ajutorul soției. Va avertizez să nu folosiți mâna goală sau cu mănușă să apăsați peste bitumul fierbinte, îndreptând pliuri sau cute, pentru că are un timp de răcire destul de îndelungat și se lipește și arde la mână ca naiba. Folosiți sculele metalice din dotare, mistria cel mai bine, însă și aceea cu grijă pentru că se lipește repede cu bitum.

Nu am imagini, nici nu mă mai urc pe garaj pentru fotografie, însă sper ca descrierea să ajute pe alți novici hotărâți să pună singuri mâna la partea asta de bricolaj pentru și pe lângă casă. Mie mi-au lipsit doar 2 informații despre proces și aș fi programat cumva diferit manopera. Nesiguranța dinainte de a face ceva documentat doar teoretic dispare dupa practică.

Spor la treabă!